امیر حسین بهروز مدیرکل روابط عمومی دانشگاه پیام نور در گفتوگو با خبرنگار گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس درباره مطالبات برخی دانشجویان با عنوان « گلایه دانشجویان پیام نور از افزایش شهریه و کیفیت پایین آموزش»، گفت: دانشگاه پیام نور جزو مجموعه آموزش عالی است که بلافاصله بدون هر گونه فوت وقت، بحث آموزش الکترونیک را به صورت ویژه در دستورکار خودش قرار داد. این دانشگاه ویژگی برجستهای نسبت به سایر دانشگاهها دارد، به طوری که قبل از شیوع ویروس کرونا، بسترهای آموزش مجازی این دانشگاه در حد ۲۰ درصد برای کلاسهای آموزشی بود، اما با شیوع کرونا و برنامهریزی فشرده، بسترهای آموزشی مجازی دانشگاه پیام نور به صد درصد افزایش یافت. حتی ما توانستیم به سایر دانشگاههای بزرگ کشور هم در راستای برگزاری آموزشهای مجازی کمک کنیم.
وی افزود: ساعت آموزش کلاسهای درسی دانشگاه پیام نور طبق ساعت مصوب وزارت علوم انجام میشود، به طوری که کلاسهای آموزشی بدون حتی یک دقیقه کاهش در زمان تدریس انجام میشود و تمامی اساتید و اعضای هیأت علمی موظف هستند در ساعت مشخصشده تدریس کنند؛ چراکه باید بگویم فضا و بستر آموزش الکترونیکی فرصت آموزش را در دسترس همگان قرار داده است.
بهروز تصریح کرد: در دوران شیوع ویروس کرونا هزینههای جاری برای دانشگاه با افزایش روبرو بوده است، به طوری که هزینههای ثابت برای دانشجویان همانند گذشته برقرار است؛ چراکه کارمندان و اعضای هیأت علمی طبق روال قبل فعالیتهای خود را انجام میدهند و همچنین تدریس کلاسهای آموزشی طبق گذشته بر اساس تقویم آموزشی برگزار میشود. پس در نتیجه هزینههای مربوط به پرسنل دانشگاه بر سر جای خود باقی است. این درحالی است که دانشگاه با افزایش هزینه جدی برای آماده کردن بستر آموزش الکترونیک روبرو شده است. به طور مثال خریداری سرورها و راهاندازی بسترهای الکترونی از جمله آنهاست.
مدیرکل روابط عمومی دانشگاه پیام نور اظهار داشت: برای اینکه بتوانیم خدمات لازم را به ۴۵۰ هزار دانشجو در بیش از ۱۵۰ هزار گروه درسی ارائه دهیم، یک بستر بزرگ، محور آن بوده که هزینههای بالایی داشته است که اکنون از لحاظ کمیت و کیفیت نیز شرایط خوبی وجود دارد. از طرفی باید بگویم در زمان کرونا هیچ دانشگاه و مرکز علمی در سراسر کشور با کاهش هزینه روبرو نبوده است.
وی افزود: در حال حاضر دانشگاه پیام نور مصوبات وزارت علوم را طبق ابلاغیه های رسمی انجام می دهد همچنین این دانشگاه بسترهای زیادی را برای کمک به دانشجویان ایجاد کرده است که می توان به دفاع الکترونیکی دانشجویان در مقاطع ارشد و دکتری و تمدید مهلت دفاع پایان نامه ها اشاره کرد. این در حالی است که هر مطالبه و درخواستی باید به نحوی باشد که به ساختارهای آموزشی مصوب کشور و وزارت علوم آسیبی نرسد.
براساس این گزارش، در گلایه دانشجویان پیام نور از افزایش شهریه و کیفیت پایین آموزش آمده است: ما دانشجویان دانشگاه پیام نور مقاطع دکتری، کارشناسی ارشد، کارشناسی، کاردانی درخواستهایی به شرح زیر را بارها در قالب نامههای کتبی یا شفاهی به صورت فردی یا جمعی، جهت بهبود وضعیت آموزشی و پژوهشی خود و حل مشکلات خدمتتان ارسال کردهایم. ما امضاءکنندگان این درخواست را از شما مقام مسئولین این است که به این درخواستها رسیدگی نمایید تا مرهمی بر مشکلات دانشجویان و خانوادههای آنها باشد.
1. با توجه به شرایط پیش آمده ناشی از شیوع کووید 19 و تغییر در روند آموزشی دانشگاه پیام نور در طول دو ترم تحصیلی شهریه ثابت و متغیر دانشجویان افزایش یافته است. در حالی که با نیل به آموزش غیرحضوری در فضای انلاین/آفلاین و کاهش خدمات آموزشی پژوهشی غیرحضوری شدن آموزش، کاهش تعداد ساعات آموزش، کاهش هزینههای مصرف منابع انرژی، کاهش امور اداری، کاهش تعداد کارمندان غیررسمی، کاهش اساتید حقالتدریس، تجمیع شدن کلاسهای آموزشی به صورت منطقهای، حذف برگزاری حضوری امتحانات و... از یک سو و کاهش درآمد خانوادهها و دانشجویان، التهابات اقتصادی ناشی از شیوع کرونا و افزایش هزینههای درمان پیشگیری یا مقابله و... از سویی دیگر انتظار میرفت شهریه دانشجویان کاهش یابد. بنابراین دانشجویان، تقاضای عدم افزایش شهریه و برگشت مابهالتفاوت شهریههای پرداختی را دارند.
2. در حالی که در سایر دانشگاههای کشور حداکثر تعداد واحد قابل اخذ با پایاننامه 8 واحد است، در دانشگاه پیام نور حداکثر واحد قابل اخذ 2 واحد است و دانشجویان پیام نور برای 4 یا 6 واحد باقیمانده خود باید یک ترم معطل شده و شهریه ثابت پرداخت کنند بنابراین دانشجویان هم از نظر زمانی و هم از نظر مالی متضرر میشوند. انتظار می رود در فرصت باقیمانده از ترم جاری در مصوبه موردنظر بازنگری شده و دانشجویان دانشگاه پیام نور همانند دانشجویان سایر دانشگاهها از این حق به مثابه عدالت آموزشی برخوردار گردند و متحمل فشارهای مالی و روانی مزید بر شرایط غیرقابل تحمل شیوع کووید 19 نگردند.
3. به دلیل حذف اساتید حقالتدریس از چرخه آموزش این دانشگاه و افزایش بار کاری اساتید هیأت علمی از یک سو، کیفیت علمی و ارائه خدمات درخور به دانشجویان و سازگاری و آمادگی آموزشی در شرایط کرونا کاهش یافته است و همچنین زندگی شخصی اساتید نیز دچار آسیبهای روانی و جسمی ناشی از افزایش ساعات کاری گشته است. از سوی دیگر دانشجویانی که درس پایاننامه را اخذ نمودهاند به دلیل افزایش فشار کاری اساتید و سردرگمی، مجبور به تمدید پایاننامه و تحمل بار مالی، روانی و زمانی مضاعف در شرایط بد اقتصادی هستند. بنابراین تقاضا میشود تمهیدات لازم اندیشیده شود تا از آثار منفی در بلندمدت جلوگیری شود.
انتهاتی پیام/